Een succesvolle bedrijfsstrategie is bewezen gelinkt aan positieve resultaten van een organisatie. De strategie bepaalt voor een groot gedeelte hoe een bedrijf intern is ontwikkeld, en hoe er naar buiten toe wordt getreden. In dit artikel bespreken we hoe een organisatie haar strategie kan aanpassen aan markten met hevige concurrentie, en onder deze omstandigheden succesvol kan zijn.
De strategie ligt aan de basis van iedere onderneming. Of u nu een zzp’er bent of leiding geeft aan een multinational, de strategie blijft altijd een belangrijke fundering voor beslissingen die genomen dienen te worden. Een strategie wordt vaak geformuleerd bij de start van een onderneming en kan bestaan uit bijvoorbeeld een missie en visie. Een duidelijk afbakening van wat een organisatie wil bereiken, en op welke manier. Vanuit deze fundering kunnen de overige bedrijfsonderdelen geformuleerd worden. Een organisatie gericht op exclusiviteit zal een ander personeelsbeleid willen voeren dan een organisatie die zich puur richt op prijsniveau. Het goed afstellen van de andere bedrijfsonderdelen op de strategie is een belangrijke stap in het succesvol runnen van een organisatie. De strategie is iets wat een organisatie in eigen hand heeft, het is immers zelf geformuleerd en zal niet zomaar veranderen. Er zijn echter zaken die een organisatie niet in eigen hand heeft, en die net als de strategie een impact kunnen hebben op de interne organisatie. Het is dan aan de organisatie om de strategie zo aan te passen dat de interne organisatie optimaal is voor iedere situatie. Concurrentie In dit artikel hebben we het over concurrentie als belangrijke beïnvloeder van een strategie, specifiek over de intensiteit van concurrentie als bepalende factor. We maken onderscheid in twee categorieën: confronterende markten en niet-confronterende markten. Confronterende markten zijn het grootste gedeelte van de industrieën vandaag de dag. Dit is niet zo vreemd aangezien confronterende markten worden gekenmerkt door een aanmerkelijke mate van concurrentie. Er wordt gevochten met elkaar om marktaandeel en spelers op de markt gaan met elkaar de “confrontatie” aan. Als speler op deze markt zul je hier dus ook niet aan ontkomen. Door dit gevecht om marktaandeel worden de kansen op groei en winst gedrukt. Niet-confronterende markten zijn zeldzamer. Hier hoeft niet de confrontatie met andere spelers aan worden gegaan en zijn de kansen voor groei en winst dan ook een stuk groter. Dit soort markten zijn vaak nieuwe markten of markten met een hoge groei. Hierdoor zul je niet zo snel in een gevecht verzeild raken om marktaandeel en is de concurrentie lager of zelfs geheel afwezig. Op niet-confronterende markten kan een bedrijf maximaal profiteren van het uitoefenen van de strategie. Met de fundamentele missie en visie kan onbedreigd een winstgevend resultaat behaald worden. Voor confronterende markten geldt dit niet altijd. De concurrentiegraad in confronterende markten verschilt natuurlijk van markt tot markt, maar voorbereid zijn op dreiging van concurrentie is altijd een goede voorzorgsmaatregel. Strategie Om het hoofd te bieden aan confronterende markten kan gebruik worden gemaakt van een zogenaamde “confrontatie strategie”, niet te verwarren met een confrontatiematrix. Een confrontatie strategie is een speciale strategie bedoelt voor markten met een hoge concurrentiegraad. Het kiezen voor een dergelijke strategie heeft consequenties voor de interne systemen, structuur, cultuur en personeel. Een confrontatiestrategie heeft de volgende eigenschappen: – Een cultuur waar samenwerken hoog in het vaandel staat – Een platte organisatiestructuur – Gedeelde verantwoordelijkheid onder medewerkers – Een focus op zowel klant als budget – Werknemers beloning op basis van groepsprestatie – Werknemers moeten vaardig zijn met meerdere werkzaamheden Deze punten kunnen helpen om een organisatie meer competitief te maken in confronterende markten. Het aannemen van een dergelijke strategie vraagt echter om een substantiële investering en een totale verandering van werkwijzen. Of deze strategie voor u geschikt is hangt dan ook af van uw situatie. Hoe intens is de concurrentie, welke marktpositie neemt u in, en welke omvang heeft uw organisatie. Daarnaast is het belangrijk om uw oude strategie niet uit het oog te verliezen, dit is immers uw basis. Bij Scripted analyseren we uw oude strategie en kunnen we bepalen of een confrontatiestrategie iets voor u is. We bekijken de strategische mogelijkheden en proberen indien noodzakelijk een confrontatie strategie in uw huidige beleid te verwerken. We verwerken deze gegevens in een strategisch marketingrapport, op maat voor u gemaakt. Wilt u meer weten over onze unieke manier van werken, klik dan hier.
Teun Koldeweij Oprichter Scripted Consultancy
|
https://www.scriptedconsultancy.com/blog/318518_excelleer-als-organisatie-in-concurrerende-markte |