Wanneer je de term chip-afstemming voor het eerst hoort, wat dacht de eerste gedachte die in je hoofd springt? Is het het wonder om de interne componenten van een voertuig te veranderen zonder de hele motor volledig te herzien? Of is het gewoon een andere manier voor iemand om hun auto iets uit de film te laten lijken, Titan? Chip Tuning, of ECM, is eigenlijk een gemeenschappelijke auto-reparatieprocedure die soms wordt uitgevoerd door professionele race-enthousiastelingen. Het concept van chip-afstemming in de context van voertuigprestaties is relatief eenvoudig: in plaats van mechanische of elektrische veranderingen in een motor te doen, wordt de ECU gemanipuleerd om een exacte replica van een component te creëren die wel in de motor bestaat – of in ieder geval in de buurt is Met andere woorden, u probeert uw elektronische besturingseenheid fijn te maken, zodat deze nauwkeuriger, met een hogere efficiëntie, en met minder slijtage en scheur. Hoe wordt chip-afstemming van directe brandstofinjectie of luchtinlaataanwijzingen?
Ecu- of elektronische besturingseenheid – is de hersenen of de centrale verwerkingseenheid van uw auto-motor. De functies van deze eenheid zijn om signalen naar verschillende motorcomponenten te verzenden, inclusief uw luchtfilters, cilinderkleppen, uitlaatkleppen, brandstofpompen, enz., Om de precieze motortiming te handhaven. Uw voertuigen kunnen op een zodanige manier worden opgezet dat het kan zien wanneer u uw motor op een bepaald moment kunt uitvoeren op basis van de hoeveelheid brandstof / glijmiddel die beschikbaar is. Als de motor niet op dit specifieke tijdstip op zijn optimale prestaties draait, wordt de ECU verteld om met een lagere motortoerental te lopen, waardoor brandstof / smeermiddel wordt afgebrand. Dit zorgt voor brandstofverbruik tussen verschuivingen. Dat is precies wat Chip Tuning doet: het teunt de ECU om uw motor efficiënter, consistent te laten, zodat uw auto minder brandstof kan verbranden, meer kracht maakt.
Hoe komt deze extra kracht, maar ook? Het antwoord is in de details van hoe de ECU werkt. De ECU vertelt de motorcontroller (de persoon die de auto bedraagt) hoeveel brandstof op elk moment te verbranden. Als die hoeveelheid brandstof / glijmiddel wordt overschreden door de geschatte capaciteit van de motoren, sluit de toezichthouder binnen de ECU de brandstofbron uit totdat er meer brandstof / glijmiddel wordt geleverd. Op het moment waarop de auto bij een rood licht stopt, wordt de motor afgekoeld en wordt de toezichthouder gereset om meer brandstof / glijmiddel toe te staan om weg te branden.
Dus hoe is dit van toepassing op chip-tuning?Als u de effectieve inlaatluchtdruk verhoogt door het aantal carburateurs te wijzigen zonder deze te herbouwen of anderszins de motor te wijzigen, kunt u de hoeveelheid vermogenswinsten in het bereik van de RPM aanzienlijk verhogen. Veel mensen kunnen dit doen door een eenvoudige hoeveelheid spuiten toe te voegen, maar meer ervaren tuners gebruiken vaak wat er sequentiële variabele klepmotoren (of dierenartsen) worden genoemd, die de voedingswinsten drastisch verhogen bij hoge RPM. Veel van deze technieken kunnen worden gedaan zonder bestaande delen te verwijderen, hoewel opgemerkt moet worden dat veel aandelenturbochargers beperkt zijn in de hoeveelheid luchtstroom die ze kunnen ondersteunen als gevolg van turbulentie die wordt gecreëerd door de luchtstroom gemeten door de carburateur.
Veel auto-enthousiastelingen zijn geïnteresseerd in chip-afstemming vanwege de significante toename van het vermogen waargenomen met een agressievere motorafstemming. De stock-tuning zal altijd resultaten opleveren door een combinatie van efficiëntie en pk, maar het kan interessanter zijn om een bepaalde motor af te geven. Opgemerkt moet worden dat chip-afstemming niet moet worden verward met de installatie van turboarger; Chip-tuning wordt typisch gedaan met een stock-turbocharged-motor, zodat de toegevoegde voordelen van het gebruik van een turbocompressor met een stock-engine kunnen worden gezien. Turbochargers introduceren extra vermogen, met name paardenkracht, door het gebruik van extra turboladerkanalen die, bij gebruik met chip-afstemtechnieken, ongeveer 10% meer pksporen kunnen toevoegen dan aandelenmotoren. Heeft u interesse in een chiptuning voor uw auto met behoud van garantie? Klik hier https://www.chipperformance.nl/ |
